Meteen naar de inhoud

Het Kamerkoor

Het Amsterdams Kamerkoor (AKK), een gemengd ensemble, staat bekend om zijn rijke erfgoed en de toewijding van zijn bekwame zangers. Ze hebben een bijzondere voorliefde voor Europese Oude Muziek, voornamelijk uit de periode tot circa 1600.

Jan Boeke richtte het koor op in 1945. Hoewel het koor al een respectabele leeftijd heeft, brengen veel leden een verfrissende dynamiek mee.

Elke maandagavond van 19:45 tot 22:00 uur verzamelen de leden zich in de Oranjekerk op Tweede van de Helststraat 1-3 in Amsterdam voor repetities. Ze oefenen zonder instrumenten, trouw aan de a capella tradities van de renaissance. Bij speciale evenementen werken ze echter samen met musici die historische instrumenten bespelen, zoals de luit
of blaasinstrumenten uit die tijd.

Het 75-jarig jubileum werd, na de uitdagingen van de coronaperiode in juni 2022 gevierd met een concert in de Oranjekerk.

Sinds 1998 wordt het Amsterdams Kamerkoor geleid door de begaafde zanger-dirigent Sjef van Leunen.

AKK Illustratie

Dirigent Sjef van Leunen

Sjef van Leunen: Een Rijke Muzikale Ervaring

Sjef van Leunen is een ervaren koor- en ensemblezanger met een repertoire dat zich uitstrekt van het middeleeuwse eenstemmige gregoriaans tot hedendaagse complexe muziek. Hij voltooide zijn vakopleidingen aan het Brabants Conservatorium in Tilburg, waar hij ensemble- en solozang studeerde onder begeleiding van Rebecca Stewart. Later studeerde hij solozang bij Marius van Altena. Zijn opleiding tot dirigent heeft hij genoten aan de Kurt Thomasstichting.

Gedurende de jaren heeft Sjef bijgedragen aan talloze cd-opnames en heeft hij opgetreden in vele concerten, zowel nationaal als internationaal, met gerenommeerde koren en ensembles zoals Cappella Currende, Currende Consort, Cappella Pratensis en Cappella Amsterdam.

Sinds 1998 is hij de dirigent van het Amsterdams Kamerkoor en vanaf 2000 leidt hij het Kranenburgh Vocaal Ensemble in Bergen. Naast zijn optredens biedt Sjef zanglessen, ensemblecoaching en vervult hij diverse gastdirigentschappen.

Koorlid worden?

Meezingen in een koor dat zich vooral richt op het zo authentiek mogelijk uitvoeren van Oude Muziek is bijzonder aantrekkelijk.

Jaarlijks werken we aan een nieuw programma waarin steeds andere componisten centraal staan. Opmerkelijk hoe vernieuwend het uitvoeren van oude muziek kan zijn! Op dit moment is er plaats voor enkele nieuwe leden in alle stemgroepen.

Elke maandagavond komen de leden samen van 19:45 tot 22:00 uur in de Oranjekerk, gelegen aan de Tweede van de Helststraat 1-3 in Amsterdam, om te repeteren. Deze repetities vinden plaats zonder instrumentale begeleiding, trouw blijvend aan de a capella zangtraditie van de renaissance. Echter, bij speciale gelegenheden werkt het koor samen met muzikanten die historische instrumenten bespelen, zoals de luit of blaasinstrumenten uit die tijd.

Heb je belangstelling om, projectmatig of als aspirant koorlid met ons mee te zingen? Neem dan contact met ons op via onderstaande link.

Blijf up to date!

Meld je aan en blijf op de hoogte van alle festivals en concerten van Het Amsterdams Kamerkoor.

* verplicht veld